Samoa - Reisverslag uit Samoa Islands, Samoa van Mike Gordon - WaarBenJij.nu Samoa - Reisverslag uit Samoa Islands, Samoa van Mike Gordon - WaarBenJij.nu

Samoa

Blijf op de hoogte en volg Mike

02 Mei 2015 | Samoa, Samoa Islands

Pffffff, had het verhaal vorige week al getypt maar helemaal vergeten te posten! Dus bij deze alsnog.

Begin mei (2 t/m 11) ben ik naar Samoa geweest. Samoa is een van de pacific islands. De meeste bekende van deze groep is waarschijnlijk Fiji. Ik wilde sowieso naar een van deze eilanden toe om echt een keer iets anders te zien. Misschien dat ik nog wel eens terug vlieg naar Nieuw Zeeland maar ik vlieg niet zomaar de halve wereld rond voor een van deze eilandjes. Dus kon ik maar beter nu gaan nu ik er toch in de buurt was. Ik heb uiteindelijk gekozen om naar Somoa te gaan omdat het minder toeristisch is dan Fiji en ik had er goede verhalen over gehoord van de mensen hier. Een niet onbelangrijk detail was ook dat de vlucht naar Samoa een van de goedkoopste was.

Samoa bestaat uit twee verschillende eilanden, Upolu en Savai’i. Het ligt echt midden in de stille oceaan en is daarom nog best wel achtergesteeld. Je mag het best een derde wereld land noemen. Zeker het eiland Savai’i is nog behoorlijk onder ontwikkeld. Zaterdags ben ik daarheen gevlogen, eerst naar Auckland en vanuit Auckland door. Nog bijna mijn vlucht gemist doordat we vertraging hadden naar Auckland en toen duurde het ook nog eens heel erg lang voordat ik eindelijk door de douane heen was. Maargoed, vlucht toch net gehaald en uiteindelijk netjes op tijd geland op Samoa. Ik lande op het eiland Upolu maar zou meteen doorgaan naar Savai’i waar ik mijn eerste accomodatie had geboekt. Om dit te kunnen doen moest je eerst nog een stuk met de ferry. Gelukkig had ik wat aardige mensen ontmoet in het vliegtuig die mij wel even daar af wilde zetten. Het waren 2 mannen die wat familie op gingen zoeken en vakantie gingen vieren. De boottocht duurde anderhalf uur en het was niet bepaald een stille overtocht. De boot ging behoorlijk op een neer, maar opzich kon ik daar wel tegen. Aangekomen op Savai’i werd ik netjes opgepikt door iemand van mijn accomodatie, zoals afgesproken. Mijn accomodatie was een strandhutje, een Fale. Deze was wel dicht, ofja soort van. Letterlijk op het strand dus echt het gevoel van het tropisch eilandje. Het was inmiddels wel 6 uur ‘s avonds dus tijd voor het eten, wat inbegrepen was. Het eten is de hele week voortreffelijk geweest eigenlijk. Deze accomodatie was meer low-budget. Ik heb ook minder low-budget gehad en eigenlijk altijd was het eten top! Na het eten vraag je je toch eens af hoe je het gaat redden in je eentje. De taxi rit had wel duidelijk gemaakt dat het allemaal echt derde wereld is. De mensen leven in hutjes of soms gewoon op een plateau met dak erboven, geen muren enz. Mijn accomodatie was ook vrijwel leeg (laagseizoen) dus het was even wennen. Gelukkig waren er wel 2 Duitse meisjes op vakantie en hadden zij dezelfde accomodatie uitgekozen als ik. Al snel raakte we wat aan de praat en hebben we tot laat wat zitten drinken en wat kaartspelletjes zitten spelen. De avond beviel dusdanig goed dat we hadden gesloten om de volgende dag ook maar samen op te trekken. Het was een heerlijke dag om niks te doen, prachtig strandweer dus we hebben ons de hele dag een beetje vermaakt op het strand. Lekker wat snorkelen en kayakken (gratis bij accomodatie inbegrepen). De volgende dag zouden zij vertrekken naar het andere eiland. Ik had eigenlijk gepland om nog een extra dag op Savai’i te blijven maar aangezien ik die dagen niet echt geboekt had besloot ik om mijn dag hier op de zeggen en met hen mee te gaan naar Upolu. De boottocht was deze keer nog erger. De boot was kleiner en het water ruiger dus we gingen flink op en neer. Ik word niet snel ziek maar het was op het randje. We hadden ook niet bijzonder veel ontbeten en het was nogal warm, dat helpt allemaal niet mee. Onze bestemmig was ongeveer een uur rijden vanaf de haven. Gelukkig was er toevallig een Duits stel dat ook die kant op moest en konden we mooi een taxi delen (scheelt toch weer in de kosten). Prachtige rit, schitterende natuur en hele leuke dorpjes om doorheen te rijden. De rest van de dag weer rustig aan het strand doorgebracht. De dag erna zijn we naar de Paradise Cove geweest, of zoals de Samoans het noemen de To Sua. Het is een groot gat in de grond waar je kunt zwemmen. De zee stroomt door een grot in dit gaat en het is heerlijk om daarin te zwemmen. Je kunt ook van het platform in het water springen enz. Erg leuk. Ook was er een prachtig stukje geweest strand bij waar we even lekker hebben kunnen relaxen. De woensdag zijn we naar Apia geweest, de hoofdstad van Samoa. Onze gastheer had niet alleen deze fales maar had tevens werk in de hoofdstad waar hij iedere dag naartoe ging dus wij wilde ons maar al te graag meenemen. Zijn kinderen (3 stuks) gingen ook in Apia naar school dus de auto zat lekker vol. maarja dat hoort wel een beetje erbij in dit soort landen. Apia is niet bijzonder groot maar het was leuk om eens doorheen te lopen. Met name de ervaring. Wij (met name de dames) trokken behoorlijk de aandacht van de lokale bevolking. Met name de mannen vonden het uitzicht nogal interessant. Het leukste hieraan was dat de dames voorop liepen en ik erachteraan. Vaak keken ze eerst hun ogen uit om vervolgens mij een high five te geven of instemmend te knikken, zo van “ die heeft het goed voor elkaar “. Erg leuk om mee te maken maar dit soort bekijks hoeft van mij niet elke dag. De terugweg moesten we per bus doen, omdat onze gastheer nog lang niet klaar was met zijn werk. De bus lijkt is niet bijzonder groot en uiteraard ook niet bijzonder luxe. Iedereen kan ook altijd mee, de bus zit nooit vol. Op een gegeven moment zaten er maar liefst 70 mensen in de bus! Je kunt de bus op de foto’s zien en misschien dat dan genoeg zegt, het was niet heel ruim. We moesten bij elkaar op schoot (wat heel normaal is in Samoa) om een zit plek te hebben. De bus stopte ook nog gewoon onderweg om bouwspullen in te laden voor een persoon zodat hij verder kon bouwen aan zijn huis. Ook stopte we zodat iedereen zijn boodschappen kon doen. Chaos, een en al chaos maar wel een super leuke ervaring. Uiteindelijk heeft het ons 3 uur gekost (heenreis was 1 uur en een kwartier) maarja wel het echte Samoa meegemaakt!
De donderdag gingen de beide dames weer naar huis. Uiteraard een zeer emotioneel afscheid ;). Maar niet getreurd, eentje van hen kwam uit Munchen dus het volgende uitgestapje is alweer gepland, namelijk het Oktoberfest!! Dat kwam eigenlijk precies goed uit. Ik had namlijk ook mijn laatste accomodatie al geboekt vanaf donderdag. Dit was een van de meer luxere accomodaties. Eindelijk weer een echt bed (in plaast van een matrasje op de vloer) een fan en al dat soort dingen. Allemaal net even wat luxer. Hier heb de laatste paar dagen nog genoten van het strand. Even het lokale dorpje in geweest en een stukje gewandeld maar voornamelijk van het strand en de zee (snorkelen) genoten. Uiteraard ook weer de nodige mensen ontmoet. Dus ik was wel alleen maar niet echt! Op een avond ook nog een uitvoering van Samoaanse dansen mee mogen maken. Erg leuk om te zien. Ik hoop dat ik hier ook een video kan uploaden dan kunnen jullie een stukje zien. Zondags was het weer tijd om terug te gaan en ik moet zeggen dat ik daar niet heel erg ontevreden mee was. Het was een hartstikke leuke tijd maar ik begon zo langzamerhand de kleffe hitte wel een beetje zat te worden. Het was altijd vochtig, niks droogde en dat de hele dag door. Ik vond het dus niet erg om weer lekker terug naar de kou te gaan.

De laatste 2 weekenden heb ik “thuis” doorgebracht. Het eerste weekend was echt een rustig weekendje waarin eigenlijk niks gebeurd is. Beetje gevoetbald (5-0 winst) en verder gewoon lekker rustig aan gedaan. Het afgelopen weekend hadden we een verjaardag van een oud huisgenootje. Ja inderdaad, oud huisgenootje. De 2 dames waarmee ik samen leefde zijn verhuisd. Zij vonden het te lawaaierig in het weekend en wilde zich meer kunnen concentreren op de studie. De twee nieuwe huisgenoten zijn een meisje en een jongen. Ook rond mijn leeftijd en ook internationaal. De jongen is een Duitser en het meisje is een Francaise. Nu hoor ik jullie al denken: “kun je mooi je Frans en Duits ophalen”. Geloof me, das nie hendig. Als ze het spreken kan ik ze beide vrij aaridg verstaan maar zodra ik het zelf moet doen, is niet makkelijk. Zeker niet al het wisselen, dus we houden het gewoon lekker op Engels van mijn kant. Maargoed, het feestje was erg gezellig. Uiteindelijk hebben we die avond met ons huisje 3 verschillende feestjes aangedaan dus het was een bijzonder leuke avond. De zondag hebben we het rustig aan gedaan en zijn we naar het strand geweest. Het gros van de dag was het heerlijk weer met een graadje of 15 (das behoorlijk warm als je bedenkt dat het bijna winter is) alleen op het einde werd het minder. Het was uiteindelijk een super leuk weekend en wel is eens leuk om met “het huis” iets te doen!
Zo, dit was het weer en ik denk dat het ook wel voldoende is. Uiteraard ook weer een aantal foto’s. Niet zoveel van Samoa maar ik krijg er nog een hoop van mijn reisgenootjes zodra ze zijn uitgezocht.

Inmiddels ben ik ook alweer naar Melbourne geweest maar dat komt de volgende keer wel weer.

  • 03 Juni 2015 - 06:22

    Riek Heesterbeek:

    Hoi Mike
    Leuk om je reisverhalen te lezen!
    Heel veel plezier nog daar
    groeten Riek

  • 03 Juni 2015 - 08:23

    Margot Gordon:

    Hey Mike,

    Leuk verhaal en leuk geschreven ook. We wisten natuurlijk veel al wel via skype.
    Het is een soort expeditie Robinson geweest maar dan met goed eten haha.
    Een van jouw voorwaarden om aan zo'n expeditie mee te doen en dat kon hier al was het maar een weekje.

    Grts mama

  • 04 Juni 2015 - 12:10

    Karin Buteijn:

    Heey mike,

    wederom een gezellig en leuk reisverslag.
    doe voorzichtig en van de week weer ff skypen.

    dikke knuffel XX

  • 04 Juni 2015 - 22:15

    Cora En Leen:

    Hi Mike,

    We hebben weer heerlijk zitten genieten van je reisverhalen. Een mens kan veel meemaken in een paar maanden. Goed dat je zoveel hebt ondernomen. Er zijn toch plaatsen en dingen bij waar je waarschijnlijk niet zo snel meer komt. Deze leuke ervaringen neem je je hele leven mee. Vooral de eilandjes is een heel apart uitstapje en dat lijkt me schitterend om mee te maken.
    Dat je toevallig nog leuke dames tegenkomt is mooi meegenomen.
    Wij zitten in Frankrijk en hebben nu internet. Dit kwam mooi uit om jou een berichtje te sturen. Ben ook zeer benieuwd naar de verhalen bij thuiskomst en ook de reactie van je ouders.
    Dikke knuffel, deze keer van uit Frankrijk.
    Liefs Cora

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Samoa, Samoa Islands

Afstudeerstage Nieuw Zeeland

Afstuderen in Nieuw Zeeland

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2015

Stage voorbij

12 Juni 2015

Hawaii!!

01 Juni 2015

Melbourne

02 Mei 2015

Samoa

18 April 2015

Queenstown and Tongariro Crossing
Mike

Actief sinds 10 Feb. 2015
Verslag gelezen: 1094
Totaal aantal bezoekers 6462

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 08 Augustus 2015

Afstudeerstage Nieuw Zeeland

Landen bezocht: